Nie každý dokáže kávu predávať tak, aby zaujala nie iba kvalitou a vôňou, ale aj obalom. Tí, ktorí to dokázali sú dnes v kávovom biznise úspešní.
Káva sa po svete predáva vo veľkom vo vreciach, v malom vo vrecúškach či plechovkách. Hoci sama nehýri príliš farbami je vďačný produkt na predaj.
Pri predaji kávy je dôležitý obal. V prvom rade kvôli tomu, aby túto surovinu udržal čerstvú čo najdlhšie. Odborníci preto radia, aby predajcovia kávy nešetrili peniaze na kvalitné baliace stroje alebo na firmu, ktorá im kávu kvalitne zabalí. Pre nás zákazníkov dobrý obal znamená, že budete mať kávu nielen chutnú, ale aj voňavú. Komu je načo super kvalitná arabika, keď je zvetraná? Pri predaji, ale aj pri kúpe by ste si tiež mali vyberať pozorne materiál a formu nádoby na kávu. Vákuové vrecúška sú lacnejšie ako efektné plechovky, ale udržia kvalitnú arómy rovnako dlho ako plechovky. Navyše sú ľahšie prenositeľné aj skladovateľné.
Zrno či prášok
Fajnšmenkri tiež tvrdia, že je lepšie si kupovať kávu zrnkovú ako už namletú vo vákuových baleniach. Vraj žiadny obal nenahradí prirodzený obal kávy-škrupinku zrna, ktorý uchová arómu kávy aj niekoľko týždňov. Mletie kávy je však hotová veda, (o tom niekedy v ďalšom blogu) aj preto preferujem mletú kávu vo vákuových vrecúškach kde je malý ventil, cez ktorý sa dá ovoňať čo je vo vnútri. Nekupujem tak mačku vo vreci. Apropo, s nápadom distribuovať kávu vo vákuovo balených vreckách prišiel už v 50. rokoch minulého storočia Emilio Lavazza, syn zakladateľa známej kávovej firmy. Tento nápad sa osvedčil a od Lavazzy ho neskôr prebrala aj konkurencia.
Ženy a káva
Ďalšia rada kávových obchodníkov znie: dajte si záležať na vizuále balenia a nechajte si radšej poradiť od odborných grafikov a dizajnérov. Môžete mať neviemakú chutnú a kvalitnú kávu, ak ju predávate v nevýraznom balení veľa zákazníkov nezískate. Vo svete kávových velikánov je zopár značiek, ktoré stavili nielen na obsah, ale aj formu.
Talianska firma Universal Caffè ma na minuloročnej výstave kávy v Miláne zaujala nápaditosťou a atraktívnymi fotkami žien. Firma je úspešná na vysoko konkurenčnom trhu s kávou, pretože nezanedbávala investície do marketingu. V roku 2010 prišla firma a myšlienku, že aj kávu môžu propagovať ženy. Ich marketingové oddelenie pochopilo, že nestačí mať kvalitnú kávu, ale treba ju aj úspešne predávať. Na to, aby sa predávala musí pekne vyzerať. Firma vsadila na obaly, ktoré sú lákavé pre oči. Preto kávu propagujú pekné modelky na plagátoch, na šálkach, ale aj na servítkach, čo je lákavé najmä pre mužských zákazníkov.
Inú sériu kávy z celého sveta firma propaguje peknými kávovými plechovkami a šálkami s motívmi krajiny, odkiaľ káva pochádza,
Černoch, čarodejník a kalendár
Zakladateľ kávová značky Lucaffé tiež pochopil, že na to, aby sa presadil na trhu nestačí udržiavať iba kvalitu, ale šikovne svojuznačku propagovať. Firma sa marketingovo zamerala sa na mladú klientelu, ktorá si rada vychutná kvalitnú kávu, v peknom balení, ale pritom nechce kávu z medzinárodných reťazcov. Firma prispôsobuje sortimentu aj balenie kávy. Pre bary a kaviarne má balenie vyzývavé a pútavé, ale pritom elegantné. Kávovým obalom Lucaffé dominuje postava veselého černocha, ktorý podľa druhu kávy mení oblečenie či pózy. Bežne drží v ruke plechovku s kávou. Pri káve Mister exclusive , ktorá je 100 arabica má oblek, na inom druhu kávy je zase oblečený ako benátsky gondoliér. Tento maskot je veľmi ľahko zapamätateľný a odlíšiteľný symbol. Navyše symbolizuje šarm a prefesionalitu.
Podobne je ľahko indentifikovateľná aj kávova značka Barbera. Tá je známa svojim logom čarodejníka, ktorý na pleciach nesie šálku kávy.
Niektoré značky káv už dnes nie sú známe iba predajo tejto suroviny. Lavazza dnes vydáva originálne firemné kalendáre, ktoré sú uznávané vo svete fotiek ako kalendáre firmy Pirelli. Fotografie z nich sú obľúbené aj na internete.
Celá debata | RSS tejto debaty