Založ si blog

Čo urobí tvrdá voda s kvalitou kávy

Pri príprave kávy je dôležitá aj čistota. Čisté by nemali byť len zrnká, z ktorých sa káva melie, ale aj stroj kde sa káva spracúva. Ale čistota vám nepomôže, keď máte tvrdú vodu.

Keď som si kúpil pred pár rokmi nový pákový  kávovar Guzzanti mal som z neho radosť, ale nie dlho. Vybral som si ho preto lebo mal retro dizajn, bol čierny a bol pákový. Nechcel som automatický kávovar či stroj na podušky alebo kapsule pretože som sa tešil na to, že si kávu budem sám vyberať, robiť a striedať značky a blendy. Proste nechcel som mať jednotvárnu unifikovanú kávu každý deň.

Po pár mesiacoch som však svoje rozhodnutie začal ľutovať. Radosť z kávovaru mi skazili starosti s jeho čistením. Niežeby sa mi kávovar čistiť nechcelo, ale pravidelnosť údržby nebola moja silná stránka. Podľa príručiek na čistenie kávovaru som mal stroj riadne prečistiť chemicky aspoň raz za týždeň. Samozrejme frekvencia údržby záleží od typu kávovaru, ale aj od používateľa. Taký moka kávovar či stroj na filtrovanú kávu vyčistite jednoduchšie ako espresso mašinku. Profesionálni baristi v rušnej kaviarni, ktorí pripravia niekoľko stoviek káv denne čistia chemicky stroj po každej šichte denne. Popri tom každú hodinu čistia páku a filter v nej vodou. Na domácom kávovare, kde urobíte niekoľko káv denne, by malo stačiť týždenná údržba.

Nepriateľ vodný kameň

Spočiatku som týždenné čistenie dodržiaval, ale na kvalite mojej kávy sa napokon prejavilo niečo iné ako moje nepravidelnosť čistenia. Bola to kvalita, respektíve nekvalita vody v meste kde bývam. Máme vodu, ktorá je veľmi tvrdá a to nerobí dobre kávovarom, kde sú úzke hadičky, bojler a filtre, ktoré sa majú tendenciu zanášať vodným kameňom.

Odborníci odporúčajú aspoň raz mesačne skontrolovať kávovar aj zvnútra (stačí ho otvoriť, nemusíte ho rozoberať). Mali by ste skontrolovať či sa vám v bojleri a trubkách neusadzuje vodný kameň. Ja som túto údržbu podcenil a prišli dôsledky, ktoré sa prejavili na chuti a vizáži mojej kávy.

Káva mala stále menšiu cremu až ju stratila úplne. Navyše kávovar prestal pretláčať vodu cez filtre razantne a preto káva do šálky netiekla, ale skôr kvapkala. Najprv som myslel, že chyba je v zanesenom filtri, kde sa usadzujú oleje z kávy, ale ten bol čistý, keďže som ho pravidelne umýval. Na filtri sa zvyčajne upchajú miniatúrne dierky, čo spôsobí, že voda nepretečie cez kávu hladko a nevytvorí potrebnú cremu. Prvá pomoc proti zanášaniu filtra je nechať pretiecť vodu cez kávovar po každej 10 až 15 urobenej káve. To som robil.

Čistenie vnútra

Kávovar som teda začal čistiť aj podrobnejšie a chemicky, čomu som sa chcel pôvodne vyhnúť, lebo chémia zanecháva stopy na stroji aj na chuti kávy. Používal som normálne plný alebo slepý filter, kefku a nádobu na vylúhovanie filtra. Tlaku kávy to nepomohlo a stále viac kvapkala ako tiekla. Napokon som rezignoval a kávovar som reklamoval u predajcu. Samozrejme, mi ho chceli len opraviť nie vrátiť peniaze.

Údržbári zistili, že problém nie je v mechanike stroja, ale vo vodnom kameni, ktorý zaniesol hadičky aj bojler. Takže mi zostali niekoľko možnosti ako mať dobrú kávu. Buď sa presťahovať do mesta, kde je voda mäkšia, čo som zavrhol ako nedostatočný dôvod na zmenu bývania.

Buď investovať do nového samočistiaceho kávovaru, čo sa mi tiež nechcelo, keďže starý sa mi stále páči a je v podstate funkčný. Napokon tu bola možnosť investovať do zmäkčovača tvrdej vody. To urobilo pár mojich priateľov a vode aj káve to pomohlo. Problém je ten, že ten prístroj je veľký a zaberie vám v kuchyni veľa miesta. Je tu ešte jedna možnosť, nosiť si filtrovanú vodu každý týždeň zo supermarketu, ale komu by sa chcelo naťahovať s litrami vody?

 

A do kafe rum. . .

12.08.2012

Známy popevok z piesne Jarka Nohavicu hovorí o tom, že káva sa znesie aj s tvrdým alkoholom. Len treba vedieť s akým. Keď ste za socializmu zmiešali klasickú zalievanú kávu s tuzemským rumom dostali ste nápoj, ktorý mohol skôr chutiť ako rum s kávou než káva s rumom. Rum bol silný a káva slabá. Keď zmiešate borovičku s kávou výsledok nebude tiež veľmi [...]

Prevalcujú kávové reťazce lokálne kaviarničky?

30.07.2012

Pri kávičkárov platí, že ich vkus a chute sú rôznorodé. Názory na kávu z reťazcov sa tiež rôznia. Niektorí si na reťazce zvykli, iní ich tolerujú a niektorí sa im stále vyhýbajú. Kávové reťazce sú dnes všade prítomné. V niektorých krajinách sa objavili už v 70. rokoch minulého storočia a dnes sú tam zakorenené. Mám na mysli Starbucks a USA. Inde sa [...]

Podľa čoho si vybrať kvalitnú kávu

22.07.2012

Výrobcovia či distribútori kávy už dávno pochopili, že kávu predáva nielen obsah, ale aj obal. Preto sú obaly s hnedými zrnkami naozaj nápadité a rôznorodé. Lenže chutí kávičkárov je ešte viac. Kávu preto kupujte podľa chuti nie podľa obalu Podľa čoho si vybrať kávu, keď je na poličkách v supermarketoch či špecializovaných kávových predajniach taký veľký [...]

Medveď

Vlani 14, tento rok už 10. Stretnutie s medveďom môže mať fatálne následky. Ale čo stretnutie s diviakom?

20.04.2024 15:49

Medveď reaguje útokom alebo agresívnym prístupom častejšie voči ľuďom, ktorí sú pri stretnutiach aktívni.

Krádeže áut USA - 2016

Zo závodu ukradli a predali súčiastky za trištvrte milióna eur, polícia obvinila šesť páchateľov

20.04.2024 15:18

V prípade preukázania viny hrozí obvineným trest odňatia slobody na desať až pätnásť rokov.

Baerbock, Netanjahu

Hádka kvôli Gaze? Nie sme ako nacisti, nahneval sa Netanjahu na nemeckú ministerku

20.04.2024 14:00

Počas návštevy nemeckej šéfky diplomacie Annaleny Baerbockovej v Tel Avive došlo k ostrej výmene názorov medzi ňou a izraelským premiérom, ktorý poprel, že by ľudia v Pásme Gazy hladovali.

Peter Pellegrini

Ctite si zmluvu, odkázal Dankovi Raši: Problémom je, že sa vidí ako nástupca Pellegriniho. Majerský počul hlasy o konci Dolinkovej

20.04.2024 13:07, aktualizované: 15:06

Milan Majerský predpokladá, že poslanci KDH zahlasujú za zvolenie súčasného ministra Richarda Rašiho do funkcie predsedu parlamentu.

coffeelover

Píšem o káve, ku ktorej som sa dostal náhodou, ale bola to príjemná náhoda. Odvtedy som si tento nápoj obľúbil, začal som sa o neho viac zaujímať a objavovať jeho skryté prednosti. Dnes si bez kávy neviem predstaviť deň, ktorý by bol bez nej chuťovo a zážitkovo chudobnejší.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 19
Celková čítanosť: 159082x
Priemerná čítanosť článkov: 8373x

Autor blogu