Založ si blog

Aký kávovar je najlepší

Ak už nevydržíte bez kávy nielen  v práci, ale ani doma alebo vás lokálne kaviarne sklamali v sortimente a kvalite určite uvažujete o kúpe domáceho kávovaru. Ako ho vybrať?

Samozrejme rozhodnutie záleží na vkuse kávičkára, prípadne jeho ženy, ale aj na iných preferenciách budúceho používateľa. Ak ste leniví kávičkár a nechce sa vám po sebe upratovať „kávový bodrel“ voľte plne automatický kávovar s kávovými kapsulami alebo poduškami. Urobí vám kvalitnú kávu, s cremou a navyše jeho výkon je stabilný. Kvalitnejšie napríklad od firiem Saeco, Jura či Caffitaly, sa aj sami čistia a hlásia akékoľvek poruchy. Na druhej strane, hoci automatické kávovary na kapsule sú aj celkom lacné, domáca káva sa vám na nich predraží kvôli nákladným náplniam.

Páková klasika ma omrzela

Ak by ste chceli mať pôžitok z celého procesu robenia kávy, teda od jej výberu v obchode, cez jej mletie, nakladanie do páky, tak voľte klasický pákový kávovar. Ja som si myslel, že budem mať čas aj chuť na experimenty s rôznymi druhmi kávy, tak som po konzultácii s manželkou zvolil retro pákový kávovar, ktorý sa nám hodil do kuchyne a nezaberal veľa miesta. Nebol ani z najlacnejších ani príliš drahý.  Po čase som však zistil som, že hoci mám kávu rád a v minulosti som ju aj pripravoval ako coffeemaker, robiť ju doma ma až tak nebaví. Zaberalo to veľa času s prípravou ale aj s upratovaním.

Navyše údržba pákového kávovaru, najmä keď máte extrémne tvrdú vodu ako ja v Senci, je náročná na pozornosť a pravidelnosť, čo som ja zanedbával.  Kávovar sa mi už po pol roku zaniesol vodným kameňom, tak som ho dal prečistiť, ale opakovalo sa to každých pár mesiacov. Voda cez kávovar nepretekala a crema, ktorú mám na káve rád, bola biedna alebo žiadna. Pôžitok s kávy sa vytratil a bol som celkom rád, keď som si zašiel na kávu do miestnej kaviarne. Aj káva v práci, kde máme automatický kávovar bola lepšia ako moja doma. Keď budem kupovať kávovar nabudúce tak už plne automatický napriek drahým kapsuliam.

Moka ako alternatíva

Nedávno som urobil pokus s kúpou moka kávovaru. Príprava kávy je na ňom jednoduchšia, ale cremu na väčšine z nich nevyrobíte. Sú však aj výnimky. Bialetii  v súčasnosti vyrába upravený moka kávovar s názvom Brikka. Ten má tlakový ventil, ktorý reguluje silu tlaku vo vnútri nádoby a umožňuje lepšiu extrakciu kávy a dokáže vytvoriť cremu, hoci nie takú dokonalú ako espresso kávovar.

Hoci moka kávovar je pomerne jednoduchý stroj treba ho vedieť ovládať, aby sme ste si pripravili chutnú kávu. V prvom rade si kupujte kvalitnú kávu a vhodne pomletú nie príliš na hrubo ani na jemno. Používajte mäkkú vodu, tvrdá kazí chuť kávy a zanáša kávovar. Nepokúšajte sa v malom kávovare určenom na dve kávy urobiť viacero káv. Neutláčajte kávu v kávovare príliš. Kávovar musíte odstaviť z plameňa včas keď káva natečie do hornej komory stroja, inak ju môžete spáliť. Vymieňajte na kávovare pravidelne tesnenie. Umývajte moka kávovar iba čistou vodou nie saponátom.

 

A do kafe rum. . .

12.08.2012

Známy popevok z piesne Jarka Nohavicu hovorí o tom, že káva sa znesie aj s tvrdým alkoholom. Len treba vedieť s akým. Keď ste za socializmu zmiešali klasickú zalievanú kávu s tuzemským rumom dostali ste nápoj, ktorý mohol skôr chutiť ako rum s kávou než káva s rumom. Rum bol silný a káva slabá. Keď zmiešate borovičku s kávou výsledok nebude tiež veľmi [...]

Prevalcujú kávové reťazce lokálne kaviarničky?

30.07.2012

Pri kávičkárov platí, že ich vkus a chute sú rôznorodé. Názory na kávu z reťazcov sa tiež rôznia. Niektorí si na reťazce zvykli, iní ich tolerujú a niektorí sa im stále vyhýbajú. Kávové reťazce sú dnes všade prítomné. V niektorých krajinách sa objavili už v 70. rokoch minulého storočia a dnes sú tam zakorenené. Mám na mysli Starbucks a USA. Inde sa [...]

Podľa čoho si vybrať kvalitnú kávu

22.07.2012

Výrobcovia či distribútori kávy už dávno pochopili, že kávu predáva nielen obsah, ale aj obal. Preto sú obaly s hnedými zrnkami naozaj nápadité a rôznorodé. Lenže chutí kávičkárov je ešte viac. Kávu preto kupujte podľa chuti nie podľa obalu Podľa čoho si vybrať kávu, keď je na poličkách v supermarketoch či špecializovaných kávových predajniach taký veľký [...]

North Korea tensions balistické strely test

Severná Kórea uskutočnila test 'superveľkej' hlavice pre riadenú strelu

20.04.2024 09:47

KĽDR tiež vykonala skúšobný štart protilietadlovej rakety nového typu "Pyoljji-1-2" v Západnom mori.

Grasalkovičová záhrada

Bratislava opäť symbolicky otvára svoje brány, konajú sa mestské dni

20.04.2024 08:57

Pripravené sú prehliadky bežne neprístupných miest, výstavy, divadelné predstavenia, koncerty, workshopy či jazdy historickými vozidlami i Propelerom na druhú stranu Dunaja.

Európska únia / EÚ / Brusel /

Hrabko: EÚ nemôže meniť eurofondy podľa výsledkov parlamentných volieb

20.04.2024 07:52

List KDH do Bruselu, ktorý žiada, aby občania Slovenska neboli trestaní odobraním eurofondov, považuje publicista za posolstvo dovnútra štátu.

coffeelover

Píšem o káve, ku ktorej som sa dostal náhodou, ale bola to príjemná náhoda. Odvtedy som si tento nápoj obľúbil, začal som sa o neho viac zaujímať a objavovať jeho skryté prednosti. Dnes si bez kávy neviem predstaviť deň, ktorý by bol bez nej chuťovo a zážitkovo chudobnejší.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 19
Celková čítanosť: 159066x
Priemerná čítanosť článkov: 8372x

Autor blogu