Prevalcujú kávové reťazce lokálne kaviarničky?

30. júla 2012, coffeelover, káva, kávovary, kávova kultúra, jedlo

Pri kávičkárov platí, že ich vkus a chute sú rôznorodé. Názory na kávu z reťazcov sa tiež rôznia. Niektorí si na reťazce zvykli, iní ich tolerujú a niektorí sa im stále vyhýbajú.

Kávové reťazce sú dnes všade prítomné. V niektorých krajinách sa objavili už v 70. rokoch minulého storočia a dnes sú tam zakorenené. Mám na mysli Starbucks a USA. Inde sa stále siete neujali ako napríklad vo Francúzsku či Taliansku, ale aj tam už prenikajú.

O tom ako silno sú kaviarenské značky usadené na trhu a v hlavách kávičkárov svedčí aj výskum spred piatich rokoch. Spoločnosť  Synovate sa pýtala 5 tisíc respondetov z 10 krajín, čo sa im vybaví v mysli, keď by si mali spomenúť na kaviareň s kvalitnou kávou. Väčšina Američanov a Hongkongčanov spomenula Starbucks, naopak tento reťazec menovalo len 2% Francúzov. Austrálčania majú radi svoj lokálny reťazec Gloria Jeans a Srbi sieť Necafe.

Američanov však za vernosť reťazcu nemôžeme odsudzovať. Chodia do Statbucksu či iných reťazcov, lebo okrem veľkým miest inú možnosť na kvalitnejšiu presso kávu nemajú. Vo väčšine malý miest klasickú kaviareň nenájdete a niekde ani espresso nie, je tam iba prekvapkávaná káva. To isté platí aj pre Kanadu.

Investície do atmosféry

Až 78% všetkých respondentov uviedlo, že radšej nakupuje kávu v kaviarňach s prívetivou atmosférou. To pochopili aj niektoré reťazce a nemajú interiéri podobné fastfoodom ako McDonald, ale investovali do pohodlia a atmosféry. To je aj prípad Starbucksu či kanadského reťazca Bridgehead. McDonald síce ponúka už aj presso kávu, ale atmosféru fastfoodu a zápach hranoliek ku káve akosi nepatrí.

Na Slovensku podobné investície do atmosféry robí Café Dias či Coffe&Co. Iný modernejší štýl interiéru zvolil reťazec Greentree caffé.

V spomínanom prieskume väčšina Srbov, Maročanov a Francúzov priznalo, že do kaviarní nechodí kvôli káve, ale skôr kvôli stretávaniu sa s priateľmi. Aj tu vedia reťazce ponúknuť viac alternatív ako ľudí napojiť, ak nechcú iba kávu. Ponúkajú rôzne chladené, miešané či ochutené nápoje alebo kávové miešaniny. Niekomu to chutí, klasických kávičkárov na to nenalákajú.

Kávový lokálpatrioti

Zástancovia klasických kaviarni na svoje lokálne podniky nedajú dopustiť. A nevymenili by ich za žiadny reťazec. Ocenia nielen atmosféru a kvalitnú kávu, ale aj to, že poznajú všetkých čašníkov po mene, prípadne aj majiteľa a barista im urobí ich obľúbenú kávu tak ako to majú radi nie podľa naučenej šablóny. Keď chcú do latte viac mlieka dostanú ho, keď chcú kávu do svojho pohára tiež im barista vyjde v ústrety. Zľavu dostanú nie na nejaké vernostné kartičky, ale na základe dlhodobej vernosti.

Takže na otázku či prevalcujú reťazce klasické kaviarne nie je jednoznačná odpoveď. V niektorých krajinách ako Francúzsko to v blízkej budúcnosti nehrozí. Lokálpatriotizmus je tam hlboko zažratý pod kožu kávičkárov. V Spojených štátoch, reťazce víťazia lebo lokálne kaviarne nedokážu ponúknuť takú kvalitu a výber. Na Slovensku reťazce začali dobíjať trh iba pred 10 rokmi a ešte nejaké to desaťročie im bude trvať, dokým Slovákov naučia na svoju kávu. Nejde iba o kvalitu, ale na Slovensku aj o cenu, tu zatiaľ víťazia klasické kaviarne.