Ako spoznať dobrú kaviareň

29. apríla 2012, coffeelover, káva, kávovary, kávova kultúra, jedlo

Poznáte ten pocit, keď vám chuť do jedla pokazí v reštaurácii vlas v polievke či špinavý tanier. Podobné veci sa vám môžu stať aj v kaviarni.

Ak by bežný hosť mal možnosť nahliadnuť aj do kuchyne svojho obľúbeného podniku, možno by bol zhrozený tak ako sú šokovaní slávni kuchári v rôznych reality šou, kde radia majiteľom reštaurácii ako variť lepšie. Čistota má svoje miesto aj v kaviarenskom biznise. Výhoda je v tom, že do „kuchyne“ baristovi môžete nazrieť skôr ako kuchárovi do jeho kráľovstva.

Majte oči otvorené

Keď vojdem do kaviarne dôležitý je pre mňa prvý dojem, ale neriadim sa iba ním. Hneď na začiatku sa snažím všimnúť si základné veci ohľadom čistoty podniku. Všímam si, či sú stoly obliate kávou a posiate odrobinkami z koláča od bývalých hostí. Ak áno, nemám veľmi chuť si tam v pohode dať kávu.

Navyše, ak na podlahe spozorujem chuchvalce prachu či kaluže rozliatej kávy je to ďalší znak, že tento podnik nebude mať dobrú kávu.  Ak má čašník či barista špinavú uniformu či zásteru, spozorniem ešte viac.

Pri objednávaní pri pulte má zákazník výhodu v tom, že môže nazrieť ako barista pracuje s kávou, aký čistý má svoj pracovný pult a ako sa stará o svoj pracovný nástroj-kávovar. Keď vidím, že na pulte má vysypanú kávu, že na tryske má zaschnuté mlieko a stroj je ufúľaný od starej kávy opäť spozorniem.

Oplatí sa zájsť aj na toaletu. Ak je neudržiavaná, svedčí to o neporiadnosti personálu, ale aj o starostlivosti majiteľa o svoj podnik a o zákazníkov.

Všímajte si aj šálku a podšálku.  Ak sú s fľakmi po minulej či predminulej káve môžete viniť zlú umývačku riadu, ale aj personál. Chuť na kávu vám to isto nepridá.

Ponuka by mala byť pestrá

Ďalší znak kvality podniku je to, akú kávu ponúka. Keď má kaviareň iba jednu značku kávy od sieťových veľkovýrobcov, tak to svedčí o malom rozhľade majiteľa a nezáujem o vyberavejších klientov. Naopak, keď kaviareň ponúka rôzne druhy káv a navyše má aj vlastné blendy je to dobrá pridaná hodnota.

Ponuka káv má byť v dobrej kaviarni pestrá, ale zase nie prehnane. Dvesto druhov káv bežný zákazník nepotrebuje. Ak vám kaviareň ponúka ku káve aj rôzne umelé príchute či sirupy, tak z nej radšej utekajte.

Skúsenosť a ochota

Keď vám barista vie poradiť akú kávu si dať, či akú si máte kúpiť domov do vášho kávovaru je to ďalší znak kvality podniku. Čašníci by tiež mali byť ako tak vzdelaní v základnej kávovej terminológii, i keď nemusia byť úplne odborníci. Keď však čašník nevie rozpoznať caffé latte od capuccina tak je to zlé. Ak je navyše neochotný vám doniesť spenené mlieko v extra nádobe, podnik nestojí za veľa.

Zákazníka poteší, ak ku káve dostane vodu či minerálku, aj nejaký keksík alebo malú čokoládu a všetko pekne na jednej tácke. Ak to v podniku neponúkajú nie je to tragédia, keď dostanete kvalitnú kávu aj obsluhu.  Horšie je, keď tieto malé vecičky dostanete, ale cukrík je tvrdý a nedá sa prehrýzť, keksík je zoschnutý a voda teplá.

Atmosféra a iné drobnosti

Napokon si všímajte aj systém platenia a celkovú atmosféru v podniku. Ak vám čašník prinesie účet ako zdrap papiera bez obalu opäť to dôveru nevzbudzuje. Keď však dostanete na výber platenie kartou a dokonca v prenosnom terminály a k účtu dostanete aj poďakovanie ši za hrsť cukríkov, hneď máte chuť sa do podniku vrátiť.

Atmosféra kaviarne je veľmi subjektívna kategória. Niekto má rád miesta s nádychom histórie, secesným nábytkom a knihami v policiach, iný preferuje hypermoderné kaviarne plné plastu a kovu. Proti gustu žiaden dišputát. Trocha vkusu by však malo byť v každej kaviarni. Majitelia by nemali zabúdať ani nato, aby sedenie bolo pohodlné, keďže zákazník v kaviarni si chce pohodlne posedieť dlhšie pri svojom obľúbenom nápoji.

Všímajte si aj hudbu aká v kaviarni hrá. Ak je to bežné komerčné rádio, ktoré je navyše pustené nahlas, to väčšinu kávičkárov nepoteší, lebo chcú mať pri pití trocha pokoja a pohody. Ak majiteľ zainvestoval do kvalitnej kaviarenskej hudby či už vo forme CD výberov alebo ju púšťa cez internet, a aj do lepšej aparatúry, svedčí to o jeho záujme o zákazníka. Napokon, ak je v podniku k dispozícii aj denná tlač či iné časopisy je to ďalšie plus. Takže majte oči otvorené.