Založ si blog

Moje objavovanie kávy

Dlho som tejto tmavej pochutine odolával. Celé detstvo som sa jej nedotkol, pretože zalievaná horká čierna voda s blatom na dne šálky ma nelákala. Navyše som mal veľa lahodnejších alternatív ako čaj či džús.

Ani na strednej škole som káve neprepadol. Prednosť malo pivo a v zime čaj s rumom. Dokonca ani ponocovanie pri štúdiu na univerzite ma neprimälo začať piť kávu. Opäť víťazil čaj, kofola či pivo. Niežeby som mal ku káve odpor, ale nezaujala ma. Kaviarne na v 90. rokoch v Bratislave, kde som študoval, neboli také príťažlivé ako dnes. Krčmy boli lákavejšie.

Čo ma zlomilo

Cestu ku káve som napokon našiel až u protinožcov. Ako študent som v austrálskom Melbourne privyrábal ako čašník v miestom cafe s pekným názvom Arrivederci Aroma. Ako už názov napovedá, majiteľom bol Talian, takže na káve si dal záležať. Mali sme ju čerstvú a kvalitnú. Navyše som mal šťastie na skúsenejších kolegov- baristov, ktorí ma po čase zaučili nielen ako kávu piť, ale aj ako ju pripravovať. Postupne som sa naučil ako sa všetky kávy v melbournskej kávovej kultúre volajú (napríklad flat white, latte či long black)  a robia. Zvládol som speniť mlieko, aby nebolo plné bublín, ale pekne hladné a zamatové. Na kávové umenie s obrázkami som však už nemal trpezlivosť.

Keďže mlieko som nikdy veľmi rád nemal nezvíťazili u mňa kávy s touto ingredienciou. Najviac mi chutilo short black, čo je klasické malé espresso. Niekedy som si doň hodil kvapku speneného mlieka a mal som pekné macchiato. Postupne som z kávy vyradil aj cukor a zistil, že až vtedy si viem vychutnať jej chuť, bez prídavkov. Až neskôr som zistil, že štamgasti takého bezprísadové pitie kávy odporúčajú.

Hľadanie kvality

Po návrate na Slovensko som už kaviarne vyhľadával, porovnával s tou mojou austrálskou a bol zvyčajne sklamaný, akú slabú úroveň majú slovenské kaviarne. Našťastie postupne som objavoval a prenikal hlbšie do kávového trhu, takže som spoznával aj kvalitné kávové podniky či dodávateľov kávy. Pri kaviarni mi nejde iba o kvalitu kávy, ale aj o atmosféru podniku, interiér a personál. Skĺbiť všetky tieto tri faktory sa slovenským majiteľom kaviarni nedarí často. Výnimky sú napríklad stále úspešnejšie cafe Shtoor v Bratislave, kaviareň Divná pani v Banskej Štiavnici či Meeting cafe v Krupine.  Z dodávateľov kávy odporúčam Casa del Caffé na Dunajskej ulici či Cafepoit na Žilinskej. Dúfam, že podobných podnikov bude pribúdať.

Káva a jedlo

Cez moju novinársku profesiu som sa dostal aj ďalším zaujímavým ľuďom z kávového biznisu, ktorí o káve vedia veľa. Mal som možnosť tiež hodnotiť kvalitu reštaurácii a hotelov na Slovensku v rámci publikácie Trend top reštaurácie a hotely, kde som objavil ďalšie zaujímavé podniky so skvelou kávou. Navyše som sa pristihol, že okrem ekonomiky a politiky rád na webe čítam aj o jedle, ku ktorému káva patrí. Samozrejme rád navštevujem aj reštaurácie, hoci s varením veľké skúsenosti nemám, pretože mi chýba trpezlivosť.  Ako novinár som sa minulú jeseň dostal aj na výstavu kávy do Milána, o ktorej napíšem nabudúce.

A do kafe rum. . .

12.08.2012

Známy popevok z piesne Jarka Nohavicu hovorí o tom, že káva sa znesie aj s tvrdým alkoholom. Len treba vedieť s akým. Keď ste za socializmu zmiešali klasickú zalievanú kávu s tuzemským rumom dostali ste nápoj, ktorý mohol skôr chutiť ako rum s kávou než káva s rumom. Rum bol silný a káva slabá. Keď zmiešate borovičku s kávou výsledok nebude tiež veľmi [...]

Prevalcujú kávové reťazce lokálne kaviarničky?

30.07.2012

Pri kávičkárov platí, že ich vkus a chute sú rôznorodé. Názory na kávu z reťazcov sa tiež rôznia. Niektorí si na reťazce zvykli, iní ich tolerujú a niektorí sa im stále vyhýbajú. Kávové reťazce sú dnes všade prítomné. V niektorých krajinách sa objavili už v 70. rokoch minulého storočia a dnes sú tam zakorenené. Mám na mysli Starbucks a USA. Inde sa [...]

Podľa čoho si vybrať kvalitnú kávu

22.07.2012

Výrobcovia či distribútori kávy už dávno pochopili, že kávu predáva nielen obsah, ale aj obal. Preto sú obaly s hnedými zrnkami naozaj nápadité a rôznorodé. Lenže chutí kávičkárov je ešte viac. Kávu preto kupujte podľa chuti nie podľa obalu Podľa čoho si vybrať kávu, keď je na poličkách v supermarketoch či špecializovaných kávových predajniach taký veľký [...]

Baerbock, Netanjahu

Hádka kvôli Gaze? Nie sme ako nacisti, nahneval sa Netanjahu na nemeckú ministerku

20.04.2024 14:00

Počas návštevy nemeckej šéfky diplomacie Annaleny Baerbockovej v Tel Avive došlo k ostrej výmene názorov medzi ňou a izraelským premiérom, ktorý poprel, že by ľudia v Pásme Gazy hladovali.

Peter Pellegrini

Ctite si zmluvu, odkázal Dankovi Raši: Problémom je, že sa vidí ako nástupca Pellegriniho. Majerský počul hlasy o konci Dolinkovej

20.04.2024 13:07, aktualizované: 15:06

Milan Majerský predpokladá, že poslanci KDH zahlasujú za zvolenie súčasného ministra Richarda Rašiho do funkcie predsedu parlamentu.

armáda usa

Americké jadrové zbrane bližšie k Slovensku? Na svojom území ich chce mať aj Poľsko

20.04.2024 12:46

Americké jadrové zbrane sú od novembra 2009 v Belgicku, Nemecku, Taliansku a Holandsku.

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.

coffeelover

Píšem o káve, ku ktorej som sa dostal náhodou, ale bola to príjemná náhoda. Odvtedy som si tento nápoj obľúbil, začal som sa o neho viac zaujímať a objavovať jeho skryté prednosti. Dnes si bez kávy neviem predstaviť deň, ktorý by bol bez nej chuťovo a zážitkovo chudobnejší.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 19
Celková čítanosť: 159080x
Priemerná čítanosť článkov: 8373x

Autor blogu